.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مروری بر 29 سال مدیریت عالی استان مازندران
نوزدهمین مدیر عالی اجرائی استان مازندران در مورخه 12 تیر ماه توسط سرپرست وزارت کشور در سالن اجتماعات استانداری معرفی شد . اگر به تاریخچه استانداران و سرپرستان استانداری مازندران بعد از انقلاب بنگریم متوسط عمر...

نوزدهمین مدیر عالی اجرائی استان مازندران در مورخه 12 تیر ماه توسط سرپرست وزارت کشور در سالن اجتماعات استانداری معرفی شد .
اگر به تاریخچه استانداران و سرپرستان استانداری مازندران بعد از انقلاب بنگریم متوسط عمر این 18 مدیر نزدیک به 5 / 19 ماه بالغ نمیگردد .که بیشترین دوره حضور در این منسب را اقای مرتضی حاجی با 64 ماه 3 روز (در2دوره ) و کمترین را هم به سرپرستی بوشهری با 17روز داشتند .
از بین اقایان بوشهری ، رفیعی پور ، طاهائی ، قربانی ، رحمانزاده ، صالحی مجموعآ 35 ماه 16 روز به عبارتی در حدود 3 سال سرپرستان امور استانداری را به عهده داشتند . الباقی اقایان طباطبائی ، مصحف ، حاجی ( 2دوره )، مجد ارا ، مفیدی ، کشاورزیان ( 2دوره )، گرانمایه پور ، انصاری ، پنجه فولاد گران ، شفقت ، مجموعآ 26 سال با حکم استاندار اداره امور را به عهده داشتند.
دوران سرپرستی با متوسط عمر شش ماه در طول عمر استان با دارا بودن شرایط خاص خودش نمی تواند دوران مثبتی برای مدیریت استان باشد. چون برنامه ریزی کردن برای کسی که سرپرستی استانداری را به عهده دارد کاری دشواراست و قضاوت بر عمل کرد این برادران مقدوروصحیح نیست هر چند بعضی از همین سرپرستان بعدا ثابت کردند مدیران لایقی بودن و هستند .
پس اگر ناکار امدی در این سه سال دوران سرپرستی بود بعهده شرایط جامعه و دولت و وزارت کشور و بخشی هم به عهده نمایندگان مجلس ان دوران بود که دررایزنی انتخاب استانداروعدم توفیق در انتخاب مدیر عالی برتر استانداری را با سرپرستی اداره میکردند .
اما میانگین 26 ماه عمر استانداران با حکم دولت دارای چه برنامه و چه ویژه گیهای برای اداره امور استان بودند ؟ در این خصوص باید ان دوران را با شرایط همانزمان و چگونگی مدیریت کلان حاکم بر دولت در ان مقطع کشور مورد بررسی قرار داد .
حضور اقایان مصحف ، حاجی ، مجد ارا عموما دردوران دفاع مقدس بود و استاندار تابع وضعیت جنگی کشور بود و مدیریت استان استراتژی تهیه و تدارکات پشتیبانی دفاع مقدس را به عهده داشت که در این زمینه استان مازندران کارنامه موفق رادارد . موضوعاتی که از ان دوران افسوس ان بر استان مانده عدم استفاده صحیح از سهم اختصاص یک روزپول نفت بود که هیچ برنامه مشخص و تدوین شده برای هزینه یک روز پول نفت نداشتیم و شاید یکی از بهترین فرصت طلائی برای استان بود تا با ان اعتبار و با هزینه کم پروژه ها در ان زمان وهمراهی و همدلی مردم و مسئولین مهمترین زیر ساخت های استان را فراهم کرد.و موانع اصلی توسع استان را که امروز با اعتبارات سنگین هم نمتوان رفع کرد از پیش رو بر میداشتیم و بعضی از مسائل دیگر همچون رشد نامتوازن امور شهری و شهر سازی که امروز هزینه سنگینی برای به نظم در اوردن ان به استان تحمل میشود .
با امدن اقای مفیدی ودوره شش ماه کشاورزایان و حضور نسبتا طولانی گرانمایه پور که با پایان دوران دفاع مقدس و شروع دوران سازندگی درکشور همراه بود وضعیت کاملا با هشت سال گذشته فرق میکرد . چون استراتژی دولت جناب اقای هاشمی لقب سازندگی را به خودش داده بود البته در امورات عمرانی و استان مازندران هم از این سفره گسترده شده کمی بهره مند شد اما نه به اندازه ای که حقش بود.
واتفاق مهمی دیگری که دراین دوره افتاد سفر مقام معظم رهبری به استان مازندران بود که پروژه های مهم از قبیل چهار بانده شدن جاده کناره سه استان شمالی کلنک خورد . ولی الباقی مسائل سیاسی و اجتماعی استان تابع جو حاکم بر کشور بود .
مانند فضای بسته سیاسی و غیر فعال بودن جامعه در عرصه های مختلف امااز سال 1376 با پیروزی اقای خاتمی و حماسه دوم خرداد وظهور و بروز اندیشه اصلاحات و روشهای اصلاح طلبانه سکان مدیدیت استان مازندران به اقایان کشاورزیان و انصاری و پنجه فولاد گران سپرد شد اگر چه شعار اقای خاتمی و هم فکرانش توسعه سیاسی بود اما دولت ایشان بیشتر دولت عمل گرا و کاری از نوع کارگزاران و معتقدان به سازندگی بودند که مملکت را بر اساس برنامه دوم برگرفته از برنامه اول و برنامه سوم مکمل برنامه دوم اداره کردند و همچنین تهیه برنامه چهارم از افتخارات انان بود .
متعقبآ استاندارن منتخب دولت در این دوران در استان مازندران با اعتقاد به توسعه سیاسی در عمل در بخش عمران و توسعه اقتصادی فعالیت بیشتری از خود نشان دادن و به ویژه در بخش گردشگری افق جدیدی را گشودن وبرای راه دستری زمینی و ابی و هوائی فعالیت چشم گیری از خود نشان دادن مانند دوبند کردن محور فیروزکوه و تعریز جاده هراز و راه اندازی بندر امیر اباد . بطور خلاصه کلیه پروژه های مهم دوران سازندگی در این دوران پیگیری و حدالمقدور به نتیجه رسید .

بعد انتخابات ریاست جمهوری در 3تیر ماه 84 و با واگذاری امورات دولت به اردوگاه جناح راست ودر راس ان جریان موسوم به اصولگرائی با ریاست جمهوری اقای احمدی نژاد اقای شفقت برای مدیریت استان انتخاب شد .
ایشان تجربه نظامیگری را در کارنامه کاری خود داشت و لی در استان تابع رفتار مدیریتی دولت بود و انچه در این مدت 3 سال در استان اتفاق افتاد به نقل از خود ایشان در روز تودیعش برنامه عملی خود را علاوه بر توجه به مناطق محروم و مردم محوری بیشتر به محوریت سفر های استانی رئیس دولت و گسترش بنگاه های کوچک اقتصادی زود بازده و کارافرین همراه بود حال تا چه قدر موفق بود در این زمان قابل ارزیابی نیست بجز بگویم انچه امروز گشور از فشار اقتصادی رنج میبرد استان مازندران هم به همان اندازه مبتلا است .
و از طرف دیگر گروهی معتقدند کم رونق بودن فعالیت های فضاهای سیاسی و اجتماعی و فعالیتهای گروه ها مختلف هنری و ورزشی و تفریحی در استان نمود دارد . و در اینجا به استاندار سیزدهم تبریک مگوئیم و ارزوی موفقیت ایشان را خواستاریم .

محمد رضا منصوریان


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.095 seconds.